تغییر محل اقامت

بر اساس ماده 1002 قانون مدنی «اقامتگاه هر شخصی عبارت از محلی است که شخص در آنجا سکونت داشته باشد و مرکز مهم امور او نیز در آنجا باشد».

در صورت درخواست متقاضیان برای صدور گذرنامه جدید با تغییر محل اقامت از ایران به ترکیه، پس از ثبت نام در سامانه میخک ضمن آپلود کلیه مدارک مورد نیاز و مدرک معتبر اقامتی، لازم است نسبت به تکمیل و آپلود  ( فرم تغییر محل اقامت) نیز اقدام نمایند. در این حال گذرنامه جدید با محل اقامت ترکیه برای آنان صادرخواهد شد. (دانشجویانی که از تسهیلات ارزی و غیر ارزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده می نمایند، از این امکان مستثنی هستند.)

مدارک لازم:

- ثبت درخواست در سامانه میخک و دریافت کد رهگیری .

- حضور متقاضی در محل سفارت .

- اصل شناسنامه، کارت ملی و گذرنامه فعلی.

- اصل مدرک اقامت معتبر.

- اصل کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان.

پرداخت هزینه صدور گذرنامه و هزینه تغییر محل اقامت از ایران به ترکیه.

توجه:

* آقایان دارای ۱۸سال سن و بالاتر که کارت پایان خدمت یا معافیت دریافت نکرده اند، به شرطی که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، باید نسبت به تکمیل در خواست مهر خروج مشمولین در سامانه میخک و نیز پرداخت هزینه مربوطه به حساب سفارت در آنکارا اقدام نمایند.

* رضایت کتبی و حضور شوهر برای خانم های متاهل جهت تغییر محل اقامت و همچنین رضایت کتبی و حضور پدر برای تغییر محل اقامت فرزندان زیر ۱۸ سال و تکمیل فرم شماره ۵ در سفارت  ضروری است .

* تغییر محل اقامت و صدور مجوز خروج فرزندان زیر ۱۸ سال سن منوط به ارائه مجوز رسمی پدر یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران می باشد و حضور پدر در سفارت الزامی می باشد .

* چنانچه شوهر بانوی متقاضی تغییر محل اقامت فوت شده و یا از یکدیگر جدا شده باشد ، ارائه اصل گواهی فوت شوهر و یا شناسنامه حاوی ثبت فوت ، یا ارائه اصل سند طلاق و یا شناسنامه حاوی ثبت طلاق الزامی است.

* بانوان ایرانی متقاضی تغییر محل اقامت که با مرد خارجی ازدواج نموده اند نیازی به ارائه مجوز شوهر ندارند .

* افراد بالای ۱۵سال سن باید دارای شناسنامه عکسدار بوده و در صورت عکسدار نبودن شناسنامه ابتدا بایستی اقدام به عکس دار نمودن آن نمایند .

* تصویر مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت پایان خدمت/معافیت در صورتی به جای اصل آنها قابل پذیرش خواهد بود که از طریق وزارت امور خارجه در تهران (ساختمان شماره ۳، اداره گذرنامه و روادید) و یا یکی از دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در شهرهای شیراز، تبریز و مشهد و ساری و ... برای این نمایندگی ارسال گردد.