صدور و تعویض گذرنامه

بر اساس بند ۲ ماده ۹۷۶ قانون مدنی افرادی که پدر آنها ایرانی است اعم از اینکه در ایران و یا در خارج از کشور متولد شده باشند، می توانند گذرنامه دریافت نمایند.

بر همین اساس و طبق مقررات مربوط به تجدید گذرنامه، اشخاصی که از اعتبار گذرنامه آنها شش ماه و یا کمتر باقی مانده، باید نسبت به تجدید گذرنامه خود اقدام نمایند. حضور متقاضیان برای صدور گذرنامه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا ضروری است.

- نکته مهم: جهت درخواست صدور گذرنامه برای فرزندان کمتر از 18 سال ابتدا می بایست با کد ملی و مشخصات پدر و یا قیم قانونی فرزند در سامانه میخک ثبت نام انجام شده و سپس در مرحله دوم و بعد از وارد نمودن رمز یکبارمصرف، در بخش درخواست گذرنامه گزینه صدور گذرنامه برای فرزند زیر 18 سال انتخاب و سپس کد ملی و مشخصات سجلی فرزند وارد شود. 

توجه:

 دانشجویان و خانواده  های آنها که مشمول استفاده از تسهیلات دانشجوئی شده و گذرنامه رایگان دانشجویی دریافت نموده اند و کلیه کسانی که گذرنامه با محل اقامت ایران در گذرنامه آنها درج و صادر می شود ، لازم است پس از سفر به کشور و پیش از خروج، حداقل ۷۲ ساعت قبل از پرواز به اداره گذرنامه نیروی انتظامی مراجعه و هماهنگی های لازم را با پلیس گذرنامه جهت خروج به عمل آورند.

 نکته مهم در مراجعه حضوری جهت درخواست گذرنامه

- تصویر شناسنامه (صفحه اول و دوم و توضیحات) و تصویر کارت اقامت (پشت و رو) 

- حضور پدر جهت تکمیل رضایت نامه برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال برای بار اول 

- ارائه یک قطعه عکس جدید بیومتریک 4/3 و بدون روتوش و بدون عینک

مدارک مورد نیاز:

۱-اصل شناسنامه (شناسنامه عکس دار برای افراد بالای ۱۵ سال).

۲-اصل کارت ملی (برای افراد بالای ۱۵ سال)

۳-اصل گذرنامه فعلی.

۴-اصل کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه آقایان.

۵-آقایان بالاتر از ۱۸ سال که کارت پایان خدمت یا معافیت دریافت نکرده اند، به شرطی که حداقل سه سال در خارج از کشور اقامت داشته باشند، بایستی پس از ثبت نامه اولیه در سامانه و دریافت کد رهگیری نسبت به تکمیل و ارایه درخواست درج مهر خروج مشمولین (فرم صدور مجوز خروج مشمولان) و پرداخت هزینه استعلام (فقط برای اولین بار) و هزینه صدور مهر خروجی مشمولین به حساب سفارت  اقدام نمایند.

۶- اصل کارت اقامت معتبر.

۷-عکس آپلود شده در سامانه بایستی جدید و در اندازه ۵ /۴ × ۵ /۳ رنگی بیومتریک، تمام رخ با زمینه روشن بدون کلاه و عینک و برای خانم های بالای ۹ سال با رعایت حجاب اسلامی.

۸-تکمیل و ارائه یک نسخه فرم بقا بر تابعیت برای دارندگان گذرنامه خارجی.

۹-تکمیل و ارائه یک نسخه فرم پناهندگان برای دارندگان اقامت پناهندگی.

۱۰-تکمیل و ارائه یک نسخه  فرم تغییر محل اقامت برای درخواست تغییر محل اقامت(ایران به ترکیه) و اجازه خروج برای بانوان از سوی همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال از سوی پدر، الزاما با حضور و امضاء ایشان یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران، صورت می گیرد.

۱۱- ارایه اصل گواهی فوت همسر(یا شناسنامه حاوی ثبت فوت) و یا اصل سند طلاق(یا شناسنامه حاوی ثبت طلاق) برای بانوان متقاضی گذرنامه که همسرشان فوت شده و یا از آنها جدا شده اند.

۱۲-ارائه فیش پرداخت هزینه صدور گذرنامه و در صورت نیاز هزینه تغییر محل اقامت از ایران به ترکیه به حساب سفارت .

۱۳-تجدید گذرنامه برای دانشجویانی که دارای مجوز استفاده از تسهیلات دانشجویی هستند به صورت رایگان صورت می گیرد. 

یادآوری:

- ضروری است متقاضیان اطلاعات شخصی خود را با دقت بالا و پس از اطمینان از درج صحیح اعداد، تاریخ ها و رعایت املاء صحیح در سامانه، اقدام به ثبت نهایی نماید.

 - لازم است تصویر مدارک هویتی مانند: شناسنامه و کارت پایان خدمت یا معافیت و ... با وضوح کامل و طبق استاندارد سامانه آپلود گردد.

- در صورتی کپی مدارک هویتی پذیرفته می شود که قبلا از طریق وزارت امور خارجه در تهران (ساختمان شماره ۳، اداره گذرنامه و روادید) و یا یکی از دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در شهرهای شیراز، تبریز، مشهد، ساری و ...  با این نمایندگی مکاتبه شده است.

- کلیه درخواست های مربوط به صدور گذرنامه افراد زیر ۱۸ سال باید با حضور پدر و یا قیم قانونی وی تنظیم شود.

-  بانوان ایرانی متقاضی گذرنامه که با مرد خارجی ازدواج نموده اند نیازی به ارایه مجوز همسر ندارند.

- بدیهی است تغییر محل اقامت و صدور مجوز خروج فرزندان زیر ۱۸ سال منوط به ارایه مجوز رسمی پدر و یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران می باشد.